Tibet med Yangtze-cruise i KinaEn rundreise til Verdens tak og Yangtzekiang
Dagsprogram
Tibet med elvecruise på Yangtze
Dag 1 Avreise fra Skandinavia
I dag flyr vi mot Beijing/Peking.
Dag 2 Ankomst til Beijing
Vi ankommer Beijing og møtes av vår TEMA-reiseleder. I løpet av dagen besøker vi Sommerpalasset. Palasset tjente som sommerresidens for Qing-dynastiets keisere og er et mesterverk av kinesisk hagekunst. Det ble opprinnelig bygget under Jin-dynastiet på 1100-tallet og har gjennomgått omfattende ombygginger under senere dynastier. Sommerpalasset er kjent for sin harmoniske blanding av arkitektur og naturlig skjønnhet. Høydepunkter inkluderer den Lange Korridoren med sine detaljrike malerier og den vakre Kunming-sjøen, som tilbyr fantastiske utsikter. Etter å ha utforsket palasset spiser vi lunsj på en lokal restaurant og sjekker inn på hotellet. Om kvelden spiser vi velkomstmiddag på en nærliggende restaurant.
Dag 3 Beijing til Xining
I dag flyr vi 200 mil til "nybyggerbyen" Xining. Xining, hovedstaden i Qinghai-provinsen i nordvestre Kina. Byen ligger ved foten av Qinghai-Tibet-platået og ved Huangshui-elven, er Qinghai-provinsens politiske, økonomiske og kulturelle sentrum med en gjennomsnittlig høyde på omtrent 2 200 meter. Det gamle Xining var en viktig kobling langs Silkeveien og fortsetter å være en viktig transportforbindelse til Qinghai-Tibet-platåets indre. Lunsj eller middag serveres i dag avhengig av hva som passer best med flytidene.
Dag 4 Xining og tog til Lhasa
Vi starter dagen med å besøke Kumbum-klosteret, også kjent som Ta'er-klosteret på kinesisk. Kumbum-klosteret ble grunnlagt på 1500-tallet og er kjent for sin imponerende arkitektur, sine mange buddhistiske skulpturer og malerier, samt for å være fødestedet til den berømte tibetanske mesteren Tsongkhapa. Tsongkhapa, også kjent som Je Tsongkhapa, var en innflytelsesrik tibetansk buddhistisk mester som levde på 1300-tallet og grunnla Gelug-skolen, en av hovedskolene innen tibetansk buddhisme. Skolen er kjent for sin streben etter renhet og revitaliserte visse aspekter av tibetansk buddhisme ved å vektlegge betydningen av moralsk oppførsel, studier og meditasjon.
Før vi går om bord i toget som skal ta oss til Lhasa, gis det tid til proviantering. Togreisen fra Xining til Lhasa er en av de mest spektakulære togreisene i verden og strekker seg gjennom den storslåtte tibetanske høysletta.
Togreisen tar vanligvis mellom 22 og 25 timer avhengig av værforhold og eventuelle forsinkelser. Under reisen kan vi se enestående utsikter av de snødekte fjelltoppene, vidstrakte enger og krystallklare elver som slynger seg gjennom dalene. Toget krysser høye fjellpass og dramatiske landskap. Vi opplever også imponerende ingeniørarbeid, som skinner gjennom høye fjellpass og lange tog tunneler. Tanggula-togstasjonen er verdens høyest beliggende togstasjon med en høyde på 5 072 meter over havet. Vi passerer Tuotuo-elven, også kjent som Dangqu-elven på tibetansk, som er en av de hovedsakelige kildeelvene til Yangtze-elven, selv om Yangtze offisielt regnes fra dens andre kilde, Damqu-elven. Tuotuo River er kjent for sine isbreer og
er en viktig del av Yangtze-elvens økosystem.
Vi passerer også forbi små tibetanske landsbyer og får et glimt av det autentiske tibetanske livet langs veien. Vi sover i sovevogn på toget, der fire personer deler en kupé (med køyesenger). Måltider om bord er på egen hånd. Under togets klatring oppover fylles det på med oksygen om bord.
Dag 5 Ankomst til Lhasa
Vi ankommer Lhasa som ligger på nesten 3 500 meter over havet. Vi har ingen program punkter denne dagen bortsett fra en felles middag. I løpet av dagen har vi i stedet mulighet til å akklimatisere oss til høyden i Lhasa.
Det er mange etniske grupper representert i byen, men tibetanerne utgjør mer enn 85 prosent av befolkningen. Til tross for den høye høyden, er klimaet mildt med omtrent 3 000 soltimer årlig, noe som er mer enn gjennomsnittet. Lhasa er egentlig delt i en eldre tibetansk bydel og en moderne kinesisk. Begge bydelene domineres helt av Potalapalasset, tidligere sete for Tibets guddommelige konge Dalai Lama. Foruten å kalles Gudenes by går Lhasa derfor også under kallenavnet Solstaden. Regnet kommer oftest i juli–september, men siden det hovedsakelig regner om natten og er solrikt om dagen, er nettopp denne perioden årets beste.
**Dag 6 Juvelparken og Sera-klosteret**
Vi besøker verdensarvstedet Norbulingka, også kalt Juvelparken, en gang Dalai Lamas sommerpalass, kjent for sin fantastiske arkitektur og vakkert utformede hager. Områdets historie går tilbake til 1700-tallet. Det er også et senter for å bevare tibetansk kunst og håndverk.
Vi ser også Sera-klosteret, beliggende i Lhasas nordlige forstad, kjent som det nest største klosteret i Tibet. Klosteret ble bygget i 1419 av en av Tsongkhapas disipler og har stor historisk betydning. Klosteret er kjent for sin imponerende arkitektur, med sine karakteristiske røde vegger og fortryllende bygninger som strekker seg over den kuperte terrenget. Innenfor murene finnes en mengde viktige religiøse og kulturelle artefakter, inkludert malerier, skulpturer og tekster som forteller om dets rike historie og åndelige arv. Lunsj.
Dag 7 Potalapalasset og Jokhang
Vi drar til det imponerende Potala-palasset, bygget på Marpori, også kalt "Det røde fjellet". Det syns fra alle kanter og har vært både festning og kloster. Navnet betyr egentlig "En mann hvis visdom er like dyp som havet" (dalai = hav og lama = vis mann). Potalapalasset ble oppført på 1600-tallet og er delt inn i røde og hvite bygninger i 13 etasjer med over 1 000 rom. Ved synet av dette byggverket slås man av erkjennelsen at det aldri mer kommer til å oppføres et palass som dette. Under omvisningen er det særlig nyttig hvilke deler av Potala som er åpne for besøk. Oftest gis tilgang til terrasseetasjene med Dalai Lamas private kvartaler. Den religiøse, røde palassdelen er alltid åpen for besøkende og hit valfarter pilegrimer fra hele Tibet. Her finnes en gigantisk, juvelbesatt buddha, tidligere Dalai Lamas graver samt fengslende muralmalerier som forteller om buddhistisk og tibetansk hverdagsliv gjennom århundrene.
I dag besøker vi også det aller helligste templet for tibetanske buddhister, Jokhang fra 600-tallet. Helligdommen ligger i Lhasas gamle by blant yrende basargater. Uavhengig av tid på døgnet ses pilegrimer som bukker eller ligger på bakken foran templet. Jokhangs store skatt er en gullbelagt buddha, ført hit på 650-tallet av prinsesse Wen Chang. Hun giftet seg med mannen som kom til å bli den første laman. Templet er en overveldende og merkelig opplevelse av lamaismens symbolikk og ikonografi. Lunsj under dagens gang.
Dag 8 Tibets dramatiske landskap, reise til Shigatse
I dag er Yamdrok-sjøen vår første anhalt. Når vi nærmer oss Kamba La-passet på 4980 meters høyde, blir vi tatt med av dens dramatiske skjønnhet. Yamdrok Tso strekker seg foran oss som en drøm, et symbol på det tibetanske landskapets foranderlige karakter og skjønnhet som dekker et område på omtrent 638 kvadratkilometer. Dens nøyaktige dybde varierer, men anslås å være mellom 20 og 60 meter på ulike steder. Sjøen er kjent for sitt krystallklare vann og dens skiftende nyanser av turkis og smaragdgrønt.
Videre på vår reise når vi Karo La-passet på 5010 meter over havet. Her møter vi et annet underverk - en isbre som strekker seg som en elv av krystall over landskapet. Høyden på dette området er lik høyden på Everest Base Camp (EBC).
Sent på ettermiddagen ankommer vi Shigatse, landets nest største by med omtrent 50 000 innbyggere. Shigatse, beliggende i sørvestre Tibet, er den nest største byen i regionen og anses som Tibets kulturelle og religiøse sentrum etter Lhasa.
Her tilbringer vi en natt.
Dag 9 Bytur i Shigatse med Tashilhunpo-klosteret
Shigatse, som fungerer som det administrative senteret for sørvestre Tibet, bærer en enorm politisk vekt, men dens religiøse betydning er enda mer fremtredende. Her reiser seg det prestisjefylte Tashilhunpo-klosteret, sete for Panchen Lama, den nest mektigste religiøse lederen innen tibetansk buddhisme etter Dalai Lama. Bygget allerede i 1447, overlevde klosteret delvis ødeleggelsen under kulturrevolusjonen og gjenåpnet i 1980. I dag huser det omtrent 600 munker, hvorav seks anses å være "levende buddhaer". Arkitektonisk sett er klosterbygningene enestående, og dets indre prydes av avbildninger av lamaismens alle buddhaer og demoner. En storslått syn møter oss innendørs, der en 25 meter høy buddhastatue står, dekket av gull og utsmykket med edelstener. Lunsj. Etter besøket her returnerer vi til Lhasa.
Dag 10 Chongqing og Yangtzekryssningen
I dag er det en reisedag for oss når vi flyr til Chongqing. Chongqing er som en virvelvind av aktivitet og energi, en gigantby som pulserer med liv og bevegelse. Beliggende ved sammenløpet av Yangtze-elven og Jialing-elven, er det en by som gjennomsyres av historiske og moderne kontraster. Med sine skyskrapere som strekker seg mot himmelen og dens svingete smug, er Chongqing en by av mangfold og kontraster. Her møtes det gamle og det nye på en måte som få andre byer kan matche.
I Chongqing spiser vi en spesialitet kjent som "hot pot". "Hot pot i Chongqing er
som en symfoni av smaker og dufter som omfavner sansene. Hvert bit er en reise gjennom Chongqings kulinariske landskap - en fest for våre smaksløker og en hyllest til Chongqings rike kulturarv. Den tradisjonelle krydderbruken i Sichuan-mat inkluderer bruken av Sichuan-pepper og tørket chili, noe som gir rettene en karakteristisk hete og duft.
Senere på kvelden går vi om bord på vår fine elvekrysser på Yangtze-elven som slynger seg gjennom Kina som en drage.
Under vår kryssning får vi se Kinas landskap fra første parkett.
Dag 11 Kryssning på Yangtze-elven
Yangtze-elven er verdens tredje lengste og Asias lengste elv. Den har fungert som en vital handelsvei og en viktig del av Kinas sivilisasjon. Byene langs elvens bredder, som Chongqing, Wuhan og Nanjing, har vært episentre for handel og kultur gjennom historien. Yangtze-dammen, verdens største vannkraftverk, er et teknisk underverk som har endret regionens landskap og økonomi ved å kontrollere flom og generere elektrisitet. Elven og dens demning symboliserer både Kinas rike arv og dens streben mot modernisering og utvikling. Yangtze-dammen, fullført i 2006, er verdens største vannkraftverk og et monument av teknisk og ingeniørmessig mesterskap. Den regulerer flommer langs Yangtze-elven, genererer elektrisitet og forbedrer navigasjonsforholdene. Til tross for dens tekniske fremskritt har byggingen av dammen ført til kontroverser og utfordringer, inkludert flytting av mennesker og miljømessige konsekvenser.
I dag ankommer vi Shuanggui-fjellet med vår elvekrysser. Beliggende i et naturskjønt område omgitt av frodig vegetasjon og strømmende elver, tilbyr Shuanggui-fjellet en fantastisk utsikt og en fredelig atmosfære. Fjellet er kjent for sin unike flora og fauna samt de kulturelle reliker som finnes spredt langs dets skråninger. (Alternativ utflukt tilbys om forholdene umuliggjør besøk på Shuanggui). Ytterligere valgfrie turer kan bestilles og kjøpes om bord.
Dag 12 De tre kløftene
Vi utforsker de tre kløftene, en av naturens mest spektakulære kreasjoner. Denne dagen vil vi ta oss gjennom de to første av disse majestetiske kløftene – Qutang-kløften og Wu-kløften.
Qutang-kløften, selv om den er den korteste på bare 8 km, er kjent for å være den mest dramatiske. Den smaleste punktet er bare 152 meter bredt, noe som skaper en imponerende og trang passasje. Her står de bratte klippeveggene nesten vertikalt og omslutter oss med sin majestetiske nærvær, noe som tilbyr en imponerende syn for alle som reiser gjennom.
Den 40 km lange Wu-kløften er kjent for sin subtile og stille skjønnhet. Området er kantet av tett skog og dekket av tåke, noe som legger til en mystisk kvalitet til landskapet. De vertikale klippene er så bratte at solstrålene bare ved visse anledninger når ned til elven, noe som skaper en stadig skiftende palett av lys og skygger.
Vi fortsetter vår reise ved å bytte til et mindre fartøy, som tar oss på en avslappende utflukt gjennom Goddess Stream, en av de mindre sideelvene kjent for sin uberørte naturskjønnhet og rolige vann. Denne delen av reisen tilbyr en mer intim opplevelse av områdets unike flora og fauna. Avhengig av elvens forhold kan vi også få en mulighet til å utforske Shennong Stream, en annen sideelv som tilbyr lignende naturskjønnhet og kulturell betydning.
Vår reise gjennom de tre kløftene avsluttes i Xiling-kløften, den lengste og dypeste av dem alle, som strekker seg over 66 km. Xiling-kløften er kjent for sine komplekse strømmer og farlige vann, samt for dens historiske betydning, med arkeologiske steder og antikke inskripsjoner som går tilbake tusenvis av år. Frokost, Lunsj, Middag
Dag 13 Tre kløftenes demning/Yichang
Vi går i land denne morgenen og tar en tur til Tre kløftenes demning, som spenner over Yangtze-elven ved Sandouping i Xiling-kløften. Det er verdens største kraftstasjon. Denne enorme demningen er konstruert for å kontrollere elvens flommer, noe som historisk har vært en stor utfordring, samt å produsere elektrisitet for å støtte Kinas voksende energibehov.
Demningen er omtrent 2,3 kilometer lang og cirka 185 meter høy, og dens konstruksjon var et gigantisk prosjekt som startet i 1994 og ble fullført i 2012. Det er en kilde til vannkraft som genererer en enorm mengde energi, noe som bidrar betydelig til landets streben etter å bruke mer fornybar energi.
Under vår tur til Tre kløftenes demning får vi mulighet til å se de avanserte teknikkene som brukes for å kontrollere vannstrømmen gjennom dens sluser, noe som er avgjørende for å navigere de store lastefartøyene som ferdas langs elven. Under dagen går vi av i Yichang og bytter transport til et høyhastighetstog som skal ta oss til Shanghai. Det er 120 mil dit og reisen tar 7-8 timer med tog,
Dag 14 Bytur i Shanghai
Under vår bytur i Shanghai får vi en dypere innsikt i byen som en gang var en enkel fiskeby og i dag står som en global metropol, kjent som "Østens Paris" og "Østens Perle". Vi utforsker silkehistorien og dens betydning i Shanghais økonomiske og kulturelle utvikling gjennom et besøk i et silke-showroom.
Vår bytur tar oss videre til det berømte distriktet The Bund, der gamle bank- og finanspalasser står som minner fra en svunnen tid da byen var delt mellom ulike utenlandske makter. Her får vi se hvordan Shanghais skyline har forandret seg gjennom årene. Her møter gamle kolonibygninger moderne arkitektur. Huangpu-elven deler Shanghai i to deler.
I gamlebyen, omgitt av en ringvei hvor byens historiske murer en gang stod, opplever vi en følelse av det historiske Shanghai. Selv om mange bygninger her er relativt nye, er de designet for å gjenspeile tradisjonell kinesisk arkitektur og gi besøkende en følelse av byens fortid.
Yuyuan-hagen er vår neste anhalt, en oase av ro midt i byens hjerte. Denne hagen fra Ming-dynastiet illustrerer klassisk kinesisk hagekunst og er en perfekt plass for å reflektere over Shanghais dynamiske historie og dens utvikling fra en liten by til en pulserende global metropol. Vi ser også museet for propaganda-plakater under dagen.
Mens vi utforsker disse stedene, lærer vi mer om byens transformasjon, fra den industrielle revolusjonen til dens moderne økonomiske boom, og hvordan Shanghai fortsetter å være et sted for innovasjon og en kulturell smeltedigel.
Dagen og hele rundreisen avrundes med en avskjedsmiddag.
Dag 15 Hjemreise til Skandinavia
Viktig om reisen
I grunnprisen er inkludert
Flyreise Skandinavia–Beijing/Shanghai–Skandinavia, andre transportmidler og innenriksflygninger i henhold til program, del i dobbeltrom, måltider i henhold til program, TEMAs reiseledelse, inngangsbilletter, alle utflukter i henhold til program.
TEMAs gruppestørrelse
For TEMA står reisen og reisende i fokus. Sammen møter vi mennesker, kulturer og opplevelser i naturen på en nær, ekte og behagelig måte. Våre gruppestørrelser reflekterer dette og er en stor grunn til at mange velger å reise med TEMA. Vi unngår altfor store grupper på våre reiser for å gi alle en så opplevelsesrik reise som mulig og tilby reiser på ekte som gir minner for livet!
Valuta
Kinesisk yuan (CNY).
Måltidsdrikke er ikke inkludert i felles måltider. For mer informasjon om valuta og kurs, kontakt bank- eller vekslingskontor.
**Drikkepenger**
Drikkepenger er ikke inkludert på rundreisedelen. Beregn istedenfor 500 kinesiske yuan for drikkepenger til felles aktiviteter og måltider, samt til sjåfører, lokalguider og bagasjebærere. TEMAs reiseledere samler inn drikkepenger ved reisens start og fordeler deretter til berørte personer. Drikkepenger for kryssningsdelen er imidlertid inkludert i reisens pris.
Klima
Nesten hele Kinas klima, med unntak for de veldige områdene med halvørken i nordvest langs den gamle Silkeveien, styres av monsunvinder, og om sommeren er luftfuktigheten høy. Under vintersesongen kan dagene være kjølige.
I sør og øst i Tibet fungerer Himalaya som en barriere mot monsunvinder fra sør. Dette gjør Tibet nedbørsfattig. Vinteren er svært kald mens sommeren og tidlig høst er kjølig og behagelig. I Tibet kan du på en og samme dag oppleve sterk varme i solskinn samt bitende kalde vinder på de øvre platåene og passhøydene.
Klimainformasjon og aktuelle værprognoser finnes på blant annet yr.no, bbc.com og cnn.com.
Klær og utstyr
Atmosfæren på hotellene er relativt uformell, også på de bedre hotellene. I løpet av dagen går du løst og ledig kledd i robuste klær. Det er viktig at du har gode sko med lav hæl og gummisåle.
Om sommeren reiser du i lette og lettstelte bomullsklær. Hotellene har rask og god vaskeservice. Regn kan forekomme, så ta med regntøy og gjerne en paraply.
For oppholdet i Tibet passer varm genser og gjerne en tykkere, vindtett jakke samt gjerne en lue og hansker.
Reisekofferten må være holdbar og låsbar siden den ofte i forbindelse med flyreisene utsettes for hard behandling.
På flyplassene
På kinesiske flyplasser er det ikke tillatt å medbringe verken alkohol, brus eller vann i håndbagasjen gjennom sikkerhetskontrollen. Flytende medisiner får medbringes men åpnes og kontrolleres av sikkerhetspersonalet. Etter sikkerhetskontroll kan man handle vann, brus og tollfrie varer. I innsjekket bagasje får kun uåpnede flasker med alkoholholdig drikke pakkes ned. Lightere eller magneter får ikke medbringes. Nøyaktige kontroller gjennomføres.
Merk angående togreisen
Togreiser i Kina innebærer sikkerhetsrutiner som nesten ligner de på flyplasser. Skarpe gjenstander og også gassfylte behold
ere, som for eksempel spray kan ikke medbringes uavhengig av innsjekket bagasje eller håndbagasje.
**Cruise**
De angitte utfluktene fra cruiseskipet, såkalte shore excursions, kan bli justert og endret avhengig av vær, vind og vannstand. Cruiseselskapet forbeholder seg alle rettigheter til å endre disse. TEMA samt reiseledere har ikke kontroll over cruiserselskapets beslutninger.
Visum
Visum til Kina (inkludert Tibet) er påkrevd og må skaffes før avreise. Nå er det mulig at TEMA kan ordne gruppevisum for dere som ikke allerede har ordnet egne visum. For å løse visumtjenesten til Kina, kontakt vår kundeservice.
Gruppevisumet sendes per post omtrent 1 uke før avreise, og da får dere mer informasjon. OBS! Dokumentet skal kunne vises både ved innreise og utreise. Hvis dere ønsker å søke om visum på egen hånd, kan dere kontakte det kinesiske ambassadens visumsenter direkte. For mer informasjon, besøk deres hjemmeside. Merk at vi i TEMA tilbyr bekreftelsene (hotellvoucher og dagsprogram) som dere trenger for å søke visum. Det kreves også tilleggsopplysninger til flyselskapet. Vennligst fyll inn disse opplysningene så snart som mulig på "Min reise".
OBS! Visumet krever at man er minimum to personer.
Hvis dere har flere spørsmål, vennligst kontakt vår kundeservice på; 0771-37 38 39
Merk - Høye høyder
Under rundreisen passerer vi høyder opp til 5 000 meter over havet (Lhasa 3 607 meter over havet). Dette klarer de fleste uten problemer. Forskjellige mennesker har imidlertid forskjellig toleranse for høye høyder. Det har ingenting med alder, kjønn eller generell kondisjon å gjøre. Du unngår høydesyke (kvalme, hodepine og pustebesvær) ved å ha lav aktivitet, gå med rolige bevegelser, drikke mye væske samt unngå røyking og sterk sprit. Føler du deg usikker på dine eventuelle reaksjoner, bør du snakke med en lege før reisen.