Du er forpliktet til å lese og sette deg inn i Alminnelige vilkår for pakkereiser
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER – klikk her >>
TEMAS kompletterende vilkår
Nedenfor følger generelle reisevilkår som gjelder spesielt for TEMAs reiser.
Korrekt navn ved bestilling
I forbindelse med bestilling er det den reisendes eget ansvar å oppgi korrekt stavet navn i henhold til pass. De fleste flyselskap tillater ingen justeringer av navn og til og med små stavefeil kan innebære avbestilling og nybestilling med påfølgende kostnader.
1. Pass, visum og ESTA
Den reisende ansvarer selv for at pass (skal være gyldig til og med minst 6 måneder etter hjemkomst, ha minst en tom side, samt være helt og maskinellt lesbart) og innreisevisum er gyldige ifølge respektive lands bestemmelser. For reiser til USA ansvarer den reisende selv for å ordne innreisetillatelse gjennom den såkalte ESTA-søknaden.
Etter den 31 mars 2016 skal alle reisende som benytter ESTA fremvise et biometrisk pass. Passet skal foruten informasjo om passets eier inneholde eierens biometriske særtrekk og signatur. Alle pass som har blitt utstedt til nordiske statsborgere etter 2012 bør oppfylle disse kravene. Dersom man skal reise til USA og ikke har et biometrisk pass bør man søke om nytt pass, eller søke om visum til den amerikanske ambassaden.
Vaksinasjoner/Medisiner
Hver reisende ansvarer selv for å innhente anbefalinger fra sin lege eller vaksinasjonskontor før avreise, utformet etter sin egen tilstand. Alle som reiser utenfor Europa bør minst ha en fullverdig beskyttelse mot polio, stivkrampe, difteri og epidemisk gulsot (hepatit A). For den som har sensitiv mage eller vil minske risikoen for turistdiarré anbefales en drikkbar vaksine, som f.eks. Dukoral.
For reise til flere land i Afrika og Sør-Amerika kreves vaksinasjon mot Gulfeber. Noen land krever også vaksinasjon før innreise dersom du nylig har besøkt land der det finnes Gulfeber. Dette er viktig å tenke på dersom man er på en reise som passerer flere landegrenser.
For reise til flere land i Afrika, Sør-Amerika og Asia anbefales malariaprofylax i form av tabletter eller oppløsning. Reisemålet i respektive land, reisens lengde og årstid er avgjørende. For mer informasjon om vaksinasjoner og helseråd før din reise – kontakt ditt vaksinasjonskontor, lege eller se på Folkehelseinstituttets egne sider.
For å medbringe egne medisiner på reisen må legeattest kunne fremvises. For mer informasjon, undersøk med din fastlege.
2. Den reisendes kontroll av sine reisedokumenter
Den reisende har selv ansvar for å kontrolle sine reisedokumenter så snart de er mottatt. Eventuelle feil må påpekes uniddelbart. Bekreftelser gitt av bestilleren av din reise må fremkomme skriftlig på dine reisedokumenter om dise skal kunne bekreftes.
3. Flytider
Flytider som fremkommer på bestillingsbekreftelsen er foreløpige. Eksakte tider vil fremkokmme på din reisedokumenter og TEMA er ikke ansvarlig for eventuelle endringer i flytidene. Gjør det til en vane å alltid sjekke direkte med det flyselskapete. TEMA er ikke ansvarlig for eventuelle tapte flybilletter på grunn av endrede flytider. Flyselskapene kan endres, noe som kan medføre at en direkteflyvning blir en flyvning med mellomlanding.
4. Forbehold om endringer
TEMA forbeholder seg retten til å foreta endringer av opplysninger som er feilaktige på grunn av trykk- eller korrekturfeil. Vi tar også forbehold om endringer av hotell og andre endringer i programmet som ikke kunne forutses før avtalen ble inngått. I slike tilfeller må disse erstattes av likeverdige eller bedre alternativer.
5. Depositum og sluttbetaling
TEMA tar først ut en delbetaling (depositum) på 2000-3500 kr i forbindelse med inngåelsen av avtalen. Vær oppmerksom på at noen reisearrangementer kan ta ut et noe høyere depositum, og ved slike tilfeller vil dette bli informert om ved bestilling.
Sluttfaktura for reisen blir sendt sammen med reisedokumentene 25 – 30 deger før avreise. Fakturaen forfaller 8 dager etter faktureringsdato. Reisen kan betales via bankgiro eller med debit- og kredittkort. Kortbetalinger kan gjøres via tema-reiser.no.
6. Priser
Gjeldende pris fås ved bestilling og angis på den tilhørende bestillingsbekreftelsen.
7. Minimumsantall for gjennomføring av våre reiser
Minimumsantall for antall gjester som er nødvendig for å gjennomføre våre reiser angis i respektive reises faktarute. Dersom antallet er mindre enn minimumsantallet forbeholder TEMA seg rettet til å kansellere reisen. Den reisende skal informeres om dette senest 21 dager før avreise. Innbetalt beløp på reisen vil tilbakebetales umiddelbart. Dersom en reise må innstilles på grunn av reiseråd fra Utenriksdepartementet, må dette meddeles senest 14 dager før avreise, uansette reisens varighet.
8. Reiseforsikring
Det er svært viktig å være riktig forsikret dersom noe uforutsett skulle skje og TEMA anbefaler Goudas reiseforsikring.
9. Prisendringer
Etter inngått avtale har TEMA rett til å justere prisene i de tilfeller der endringen skjer på grunn av endrede flyskatter/flyavgifter, havneavgifter, endrede valutakurser eller lignende situasjoner som er utenfor arrangørens kontroll.
Prisgaranti
TEMA tilbyr en prisgaranti. Gi beskjed ved bestilling at Prisgaranti ønskes. En faktura på hele reisens pris vil da umiddelbart bli utstedt og sendt til deg, Betaling må foretas innen 7 dager. Flybilletter må også umiddelbart utstedes og prisen for hele pakkereisen er da garantert. OBS! Den avtalte pakkreisen kan deretter ikke endres. Ved en eventuell avbestilling, vil det bli full omkostning for flybillettens pris, uansett når bestillingen ble foretatt. I tillegg tilkommer avbestillingsgebyr i følge våre avbestillingsregler. Dersom reisen innstilles av oss som arrangør refunderes selvfølgelig hele beløpet.
10. Overføring av reise
Flybilletter er personlige og kan ikke overlates til en annen reisende. Navneendring innebærer en avbestilling og en nybestilling.
11. Den reisendes endring ev reiseavtalen.
For hver endring i reiseavtalen som foretas av den reisende tas en kostnad i samsvar med de merkostnader som arrangøren blir påført, samt en administrasjonskostnad på kr 300 per endring/reisende. I noen tilfeller er en endring å betraktes som en avbestilling og en nybestilling. Dette gjelder også ved endring av avreisested, reiselengde, avreisedag osv.
12. Endring i dag-for-dag program
Safarireiser, cruise og sammenlignbare arrangementer er avanserte og krevet en stor grad av fleksibilitet for å beholde den høye kvaliteten vi ønsker å ha på våre reiser. Et eksempel kan være at dyr endrer sine vandringsruter og værforhold. Dette medfører at planlagte aktiviteter for en spesifik dag i løpet av reisen kan tidligere- eller senerelegges.
13. Avbestilling utført av den reisende
Avbestilling av reisen skal skje umiddelbart til TEMA eller det reisebyået der bestillingen ble foretatt. Utenfor kontortid kan avbestilling skje på vårt jourtelefonnummer som er angitt på dine reisedokuementer eller per e-post til info@tema-reiser.no. Innbetalt avbestillingsbeskyttelse vil ikke bli refundert.
14. Avbestillingsregler
Kostnad ved avbestilling:
Tid før avreise % av reisens pris
Mer enn 90 dager 10% av reisens pris
90 dager – 75 dager 35% av reisens pris
74 dager – 46 dager 75% av reisens pris
45 dager eller færre 100% av reisens pris
Noen reisearrangementer kan ha en høyere avbestillingskostnad enn hva tabellen angir. Dette gjelder de reiser som har et høyere depositumsbeløp, som angis på respektive reiser. Vær oppmerksom på at avbestillingskostnader må betales fullt ut selv om det er større enn innbetalt depositum.
15. Avbestillingsbeskyttelse ved sykdom m.m.
Den reisende kan beskytte seg mot kostnader ved avbestilling av sin reise ved å ved bestilling tegne den avbestillingsbeskyttelse som TEMA tilbyr. Prisen for avbestillingsbeskyttelsen er 7 % av reisens pris.
Avbestilling må skje før avreise fra hjemmet, og dette skjemaet må fylles ut og signeres av en lege: Svenska Resebransch Föreningen Läkarintyg
Vi gjør oppmerksom på at avbestillingsforsikringen ikke gjelder ved avbestilling på grunn av medisinske forhold som var kjent på bestillingstidspunktet.
Avbestillingsbeskyttelsen refunderes ikke i seg selv. Ved bruk av avbestillingsbeskyttelsen refunderes hele reisens pris, med unntak av kostnaden for avbestillingsbeskyttelsen og et administrasjonsgebyr på 1200 kr per bestilling.
Ønskemål
TEMA forsøker alltid, der det er mulig, å tilfredstille de fleste ønskemål. Ønskemål er dog kun ønskemål og kan så lenge ingentig er bekreftet skriftlig ved bestilling, ikke garantere disse.
Tillegg for flyreisen
Ved bestilling av spesielle seter på fly, behov for hjelpemiddel ved ombordsstigning og spesielle måltider ligger ansvaret på gjennomføringen på de enkelte flyselskap og kan ikke garanteres av TEMA.
Teknisk arrangør: Jambo Tours Scandinavia AB, som inngår i samma konsern som TEMA
Glödlampsgränd 1, 120 31 Stockholm SVERIGE
Tlf: 23 96 39 85
E-post: info@tema-reiser.no
Hjemmeside: www.tema-reiser.no