Alt om reisen

Avbestilling

Dersom du ønsker å avbestille en bestilt reise vil en avbestillingskostnad tas ut. Beløpet blir høyere jo nærmere avreise avbestillingen skjer, da vi ved sene avbestillinger må regne med at reisen du har reservert ikke kan selges igjen, i tillegg til administrative kostnader vi får. 

Sen avbestilling rett før avreise etter åpningstiden på TEMAs salgstelefon er stengt, ber vi deg umiddelbart kontakte vår jourtelefon. Dette nummeret finner du oppgitt i dine reisedokumenter. Opplysninger som behøves for å kunne foreta en avbestilling er følgende: Oppgi navn på samtlige personer som skal avbestilles, ditt bestillingsnummer, flynummer, avreisedato og årsak til avbestillingen. 

Kostnad ved avbestilling:

Tid før avreise              % av reisens pris
Mer enn 90 dager        10% av reisens pris
90 dager – 75 dager     35% av reisens pris
74 dager – 46 dager     75% av reisens pris
45 dager eller færre     100% av reisens pris

Noen reisearrangementer kan ha en høyere avbestillingskostnad enn hva tabellen angir. Dette gjelder de reiser som har et høyere depositumsbeløp, som angis på respektive reiser. Vær oppmerksom på at avbestillingskostnader må betales fullt ut selv om det er større enn innbetalt depositum.

Som en beskyttelse mot høye avbestillingskostnader ved sykdom eller annet alvorlig hinder kan du ved bestilling tegne en frivillig avbestillingsbeskyttelse. 

Avbestillingsbeskyttelse ved sykdom

Den reisende kan beskytte seg mot avbestillingskostnader for reisen ved å bestille avbestillingsbeskyttelsen som TEMA tilbyr. Prisen for avbestillingsbeskyttelsen er 7 % av reisens pris.

Avbestillingsbeskyttelsens grunndekning:
Den reisendes sykdom, skade eller død
Avbestillingsbeskyttelsen gjelder når den reisende med avbestillingsbeskyttelse, medreisende familiemedlemmer eller medreisende med avbestillingsbeskyttelse ikke kan påbegynne planlagt reise på grunn av dødsfall eller alvorlig, akutt sykdom/skade som oppstår etter at avbestillingsbeskyttelsen er tegnet, men før avreise. Den reisende med avbestillingsbeskyttelse må oppsøke lege umiddelbart når den akutte sykdommen/skaden oppstår. Tilstanden krever innleggelse på sykehus, sengeleie foreskrevet av lege eller tilsvarende.

Sykdom, skade eller dødsfall i familien til den reisende med avbestillingsbeskyttelse
Beskyttelsen gjelder dersom en person i familien (samboer, barn, foreldre, søsken) til den reisende med avbestillingsbeskyttelse rammes av alvorlig akutt sykdom, skade eller død etter at avbestillingsbeskyttelsen er tegnet, men før avreise. Tilstanden krever innleggelse på sykehus, sengeleie foreskrevet av lege eller tilsvarende.

Alle personer i bestillingen må tegne avbestillingsbeskyttelsen for at alle skal omfattes av beskyttelsen.

Avbestilling må skje før avreise fra hjemmet, og dette skjemaet må fylles ut og signeres av en lege: SRF Legeerklæring

Vi gjør oppmerksom på at avbestillingsforsikringen ikke gjelder ved avbestilling på grunn av medisinske forhold som var kjent på bestillingstidspunktet.

Avbestillingsbeskyttelsen refunderes ikke i seg selv. Ved bruk av avbestillingsbeskyttelsen refunderes hele reisens pris, med unntak av kostnaden for avbestillingsbeskyttelsen og et administrasjonsgebyr på 1200 kr per bestilling.

 
XClose
 
XClose
Abonnér på TEMAs nyhetsbrev!

Den beste måten å holde seg oppdatert i TEMAs verden. Du får spennende reisenyheter, gode tilbud og inspirerende reiseskildringer fra fjerne himmelstrøk..

Det er bare å huke av og fylle inn din e-postadresse.


Du kan når som helst avslutte ditt abonnement via link i nyhetsbrevet.